Penderitaan 1 Keluarga Miskin di Kg Tasek, Pengkalan Hulu

Phit Samoi A/P Anan wanita keturunan Siam berusia 25 tahun, hidup dalam keadaan daif bersama keluarga 9 adik beradik yang lain di Kg Tasek, Pengkalan Hulu, jumlah anggota keluarga mereka adalah seramai 12 orang. Bapanya bekerja sebagai seorang penoreh getah sementara ibunya tidak berkerja kerana mengalami kemalangan jalanraya beberapa tahun yang lalu akibat tulang kaki patah dan ibunya tidak dapat menolong bapanya bekerja kerana lemah.

Seorang kakak nya yang pekak, bisu, serta tulang belakang bengkok tidak mendapat prihatin daripada pejabat kebajikan masyarakat walaupun Encik Sammran Ketua Ranting PKR Kg Tasek telah membuat laporan kepada jabatan itu. Sehingga hari ini kakak nya yang kurang upaya masih tidak mendapat bantuan daripada Jabatan Kebajikan. Phit Samoi dan kakak nya telah lama menunggu Pegawai Kebajikan datang membuat siasatan.

Phit Samoi adalah lulusan STPM dan mendapat 4 principle tahun 2003 dan beliau layak untuk memasuki ke Universiti Tempatan di Malaysia, tetapi malangnya beberapa kali beliau membuat permohonan, kesemuanya gagal tanpa alasan.

Phit Samoi juga pernah memohon perkerjaan serta kursus ternyata usaha beliau selama ini semua nya gagal dan tiada tindakbalas daripada pihak atasan.

Pekerjaan yang pernah beliau pohon pada tahun 2009 adalah seperti berikut :

1. Inspektor PDRM
2. Penolong Pegawai Keselamatan UITM.
3. Penolong Tadbir MDG.
4. Jawatan Universiti Msia Kelantan (UMK)
5. Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.

Phit Samoi tidak tahu mengapa lain orang boleh berjaya masuk Universiti dan mendapat pekerjaan tetapi permohonan beliau semuanya ditolak, beliau menjangkakan permohonan gagal kemungkinan disebabkan bapanya hanya penduduk tetap dan bukan warganegara walaupun bapanya lahir di malaysia. Penyelia DUN pengkalan Hulu Lee Sing Long tidak bersetuju dengan alasan itu kerana permohonan untuk memasuki Universiti adalah Phit Samoi dan bukan bapanya.

Penyelia DUN Pengkalan HUlu Lee Sing Long menegaskan ini adalah satu contoh dan bukti kerajaan BN tidak prihatin kepada rakyat dan tidak berlaku adil dan dimanakah Slogan yang dilaung-laungkan selama ini "Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan" mungkin ini hanya retorik semata-mata. Mereka hanya ada berminat mengaut harta rakyat dan mengambil kayu balak di kawasan ini.


Kakak Phit Samoi yang memerlukan perhatian daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat


Penyelia DUN Pengkalan Hulu Lee Sing Long sedang mengambil maklumat daripada keluarga Phit Samoi
Phit Samoi bersama adik beradiknya dihadapan rumah



Phit Samoi sedang menunjukkan tulang belakang kakaknya yang bengkok memerlukan perhatian daraipada Jabatan Kebajikan


Phit Samoi lulusan STPM


Penyelia DUN Pengkalan Hulu bersama Phit Samoi Ibu dan kakaknya dihadapan rumah mereka
Ibu Phit Samoi

 
Load Counter