Kes MB Perak : Hakim gantung keputusan "gantung tidak bertali".

Perbicaraan Kes MB Perak telah berlangsung untuk kali terakhir pada 5 November yang lepas. Saya kebetulan telah mengosongkan jadual lain demi peristiwa bersejarah itu dan sempat hadir sepenuhnya dalam proses penghujahan yang dilakukan pada hari tersebut.

Pada hari tersebut saya sangat berbangga dengan kesungguhan dan seriusnya DS. Nizar dan beliau hadir sama, malah mengikuti proses perbicaraan sehingga ditangguhkan pada jam 6.00 petang.

Namun paling mendukacitakan keputusan yang kononnya ditangguhkan pada hari tersebut, tertangguh sehingga hari ini.

Sehingga hari ini berarti sudah 17 hari keputusan penghakiman dan penghujahan pada 5 November tersebut digantung tidak bertali oleh 5 orang panel hakim yang ditugaskan mendengar kes ini.

Apkah sebenarnya keputusan yang akan diumumkan. namun sebetulnya saya rasakan semakin tidak percaya kepada sistem kehakiman di negara yang kita cintai ini, walaupun disinilah rasanya letaknya harapan seluruh pencinta keadilan dalan sistem kehakiman di Perak dan diluar Perak.

Siapapun tidak berhajat untuk mendahului keputusan para hakim yang arif dan bijaksana, namun bolehkan kearifan dan kebijaksanaan mereka boleh dibiarkan untuk dipertanyakan setelah lama sangat keputusan penghakimaan masih belum diumumkan.

Sumber: http://idhamlim.blogspot.com/

 
Load Counter