Najib Terdesak Cari Sokongan

Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim membidas Perdana Menteri Najib Abdul Razak kerana cuba mengumpan Pas menyertai Barisan Nasional dalam usaha terdesak untuk mengekalkan kuasa politik. Ketua Umum PKR itu berkata pelawaan Perdana Menteri untuk PAS bersama dengan BN sebagai sebuah kerajaan perpaduan mencerminkan betapa Najib terdesak untuk menarik sokongan yang semakin pudar.


“Jelas sekali Najib memerlukan sokongan, kerana kekuatan sokongan beliau sendiri semakin terhakis,” kata Anwar dalam satu sidang akhbar di Parlimen hari ini.Najib hari ini mengumumkan Umno bersedia dan membuka pintu menimbang cadangan penubuhan kerajaan perpaduan yang dilontarkan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Dalam cubaan untuk memenangi sokongan PAS, Najib berkata beliau percaya idea PAS itu adalah ikhlas namun “kita perlu risik-risik terlebih dahulu.”

“ Seperti kalau kita mahu kahwin, kita perlu siasat dulu. Jadi atau tidak (kerajaan perpaduan), takdir menentukan,” kata Najib.Najib bagaimanapun tidak mengulas syarat yang ditetapkan oleh Hadi: bahawa sebarang perbincangan dengan UMNO hanya boleh diadakan jika BN sanggup mengembalikan kewibawaan sistem piliharaya, badan kehakiman dan menjamin kebebasan media. Hadi juga akur bahawa cadangannya untuk diadakan muqabala dengan UMNO hanya ideanya sendiri dan tidak di bawa sebagai agenda perbincangan rasmi di peringkat parti mahupun Pakatan Rakyat.

Anwar berkata kenyataan Najib itu tidak sedikit pun mengubah reality: bahawa Presiden PAS adalah komited kepada Pakatan Rakyat dan soal kerajaan perpaduan dengan UMNo tidak timbul sama sekali. “Saya telah dimaklumkan sendiri oleh Presiden Pas, dan beliau akan menjelaskan dalam mesyuarat Pakatan pada Isnin depan bahawa beliau komited kepada Pakatan,” kata Anwar.Anwar turut menegur Najib kerana alpa terhadap ketetapan yang dibuat oleh Hadi bahawa sebarang pertemuan antara Umno-Pas akan hanya berlaku sekiranya Umno komited kepada reformasi demokrasi.

“Pas akan hanya berbincang bersama pemimpin Umno hanya jika Umno komited untuk memperbaiki sistem negara termasuk pilihanraya adil dan bebas serta pemulihan badan kehakiman,” tegas Anwar.Mengulas atas perkara sama, Timbalan Presiden Pas Nasharudin Mat Isa berkata Pas tidak berminat untuk menyertai Barisan Nasional atau menjadi “boneka” parti itu.“Ini adalah respon serius pertama dari Perdana Menteri tetapi saya tidak boleh bercakap bagi pihak Pas. Saya perlu merujuk perkara ini kepada Presiden dan parti.

“Isu Pas menyertai Umno atau BN tidak berbangkit sama-sekali. Pas bersifat terbuka kepada semua pihak dan pendirian ini telah diambil sejak tahun lepas dan sekali lagi di Muktamar tahun ini,” kata Ahli Parlimen Bachok itu.Sementara itu, Ahli Parlimen Khalid Samad mengulangi semula pendirian tegas Pas bersama Pakatan Rakyat.Beliau juga menganggap kenyataan Najib itu mempunyai udang di sebalik batu.

“Cubaan itu tidak lebih dari tipu-helah semata-semata. Kita mahu memperkasa Pakatan Rakyat dan tumpaskan Umno. Umno sedar akan hal ini tetapi mereka mahu mencipta kekeliruan akan halatuju Pas,” kata Khalid.“Kita boleh merasakan Umno tidak ikhlas dalam isu ini. Isu ini diputar oleh orang-orang seperti Najib, sedangkan isu kerajaan perpaduan tidak pernah dibangkitkan dalam ucaptama atau resolusi muktamar. Isu ini berbangkit dalam satu sidang media dan ia diperbesar-besarkan,” tambah beliau.

Dalam pada itu, Ahli Majlis Kerja Pusat Husam Musa berkata jika Najib ikhlas mahu bekerjasama dengan Pas, UMNO tidak harus bertanding pada pilihanraya kecil Manek Urai bulan depan. “Jika UMNO ikhlas nak cakap pasal kerajaan perpaduan, tak perlulah bertanding di Manek Urai. Tetapi saya percaya UMNO tidak pernah ikhlas,” kata Husam./TV Antara

 
Load Counter