`MINAH RONGGENG' TAK SABAR HENDAK MENANG PERCUMA?

Saya menggunakan gelaran `Minah Ronggeng' ini kerana mendapat maklum bahawa calon bebas Dun Penanti tersebut tidak kisah digelar begitu, bahkan berterima kasih kepada YB Azmin yang memberikan nama `glamour' tersebut. Tadi saya terbaca kenyataan beliau bahawa beliau menyatakan YB Azmin banyak mengajarnya terutama tentang politik dan kaedah berkempen. Tapi saya tidak pasti pula samada YB Azmin ada mengajar Minah Ronggeng ini bagaimana untuk `mengenakan' kawan-kawan rapat sendiri asalkan boleh naik. Itu saya kena bertanya pada YB Azmin nanti.

Minah Ronggeng seterusnya menyatakan agar SPRM menyegerakan siasatan ke atas aduan beliau tentang kononnya berlaku rasuah oleh PKR. PKR kononnya menawarkan sejumlah wang kepada beliau dan lebih melucukan PKR juga turut menawarkan beliau jawatan TKM 1 P.Pinang. Benar atau tidak, biarlah SPRM menyiasatnya terlebih dahulu dan kita semua pun maklum bahawa SPRM sekarang memang pantas dalam siasatan mereka. Cuma yang menjadi kemusykilan pada saya adalah mengapa Minah Ronggeng menyatakan SPRM perlu menyelesaikan siasatan tersebut sebelum berakhir pilihanraya Dun Penanti yang akan berakhir esok? Alasan Minah Ronggeng adalah jika SPRM menyelesaikan siasatan tersebut selepas pilihanraya, maka kononnya akan berlaku lagi pilihanraya dan ini merugikan duit rakyat, katanya. Apa pula kena mengenanya siasatan tersebut dengan pilihanraya sekali lagi? Mungkin Minah Ronggeng merasakan jika tuduhan beliau itu benar, maka terpaksa pilihanraya diadakan semula? Apa sebabnya? Minah Ronggeng ini nampaknya tidak tahu peraturan pilihanraya tetapi cuba untuk mengajar SPRM.

Saya dapat merasakan bahawa Minah Ronggeng berharap agar siasatan kes tersebut dapat diselesaikan lebih awal agar pencalonan Dr Othman calon PKR dibatalkan dan beliau ada harapan untuk menang mudah. Wah, hebat strategi Minah Ronggeng ini. Bagaimana pula jika SPRM mendapati bahawa Minah Ronggeng membuat tuduhan palsu atau telah melakukan satu konspirasi untuk memburukkan imej PKR? Bukankah Minah Ronggeng juga akan terbatal pencalonannya? Nampaknya Minah Ronggeng ini perasan bahawa strateginya akan mengena dan beliau merasa terlalu bijak. Saya percaya SPRM tidak akan menyebelahi sesiapa dalam perkara ini. Siasatan secara telus dan profesional mesti dilakukan tanpa mengikut arahan sesiapa baik di peringkat tertinggi mahu pun dari Minah Ronggeng. Saya yakin kewibawaan SPRM di dalam hal ini.

Minah Ronggeng merasa gembira apabila Wanita Umno menyuarakan sokongan kepadanya. Tahniah kepada beliau kerana sehati sejiwa dengan Wanita Umno. Minah Ronggeng sepatutnya juga berterima kasih kepada TV3 dan media-media perdana yang lain yang telah menonjolkan beliau seminggu dua ini sebagai ikon. Bukan mudah untuk Minah Ronggeng untuk popular seperti sekarang, kecuali Minah Ronggeng memasuki `Raja Lawak' terbitan Astro di masa akan datang. Saya melihat beliau mempunyai bakat sebagai Raja Lawak.

WFAUZDIN NS
wfauzdin.blogspot.com

Sumber: http://wfauzdin.blogspot.com/

 
Load Counter