Merampas Kuasa Adalah Budaya UMNO dan Barisan Nasional

KUALA NERUS - Berdasarkan rekod masa lampau, beberapa pilihanraya kecil yang berlaku sebelum ini, Barisan Nasional (BN) merasakan bahawa parti itu akan kalah dalam Pilihanraya Kecil DUN (PRK) Penanti.
Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Mustafa Ali berkata Pakatan Rakyat yang diwakili oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) telah pun mengesahkan calonnya akan bertanding dalam pilihanraya kecil itu.

“InsyaAllah, Pakatan Rakyat (PR) masuk, PR yang diwakili oleh PKR akan meletakkan calon, calon pun sudah tahu, Dr. Mansor ,

“Saya rasa BN ini menjadi sejarah BN tak masuk, masalah kalah menang kita tak tahu melainkan bertanding baru tahu,

“tapi berdasarkan ‘track-record’ beberapa pilihanraya (kecil) di Semananjung ni, BN merasakan dia tak boleh menang ,”katanya yang ditemui media selepas merasmikan Pelancaran Gerak Kerja Sukarelawan Pendidikan Rakyat (Kawan Didik) disini, semalam.

Beliau berkata BN tidak menyertai PRK Penanti kerana tidak sanggup lagi menerima ‘pukulan kekalahan’ yang memalukan parti pemerintah itu.

Katanya, Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak tidak mengikut arahan ‘mentor’nya dengan membuat keputusan tidak menyertai PRK Penanti.

“Walaupun ‘mentor’ Najib kata masuk (bertanding) iaitu Tun Mahathir, Njib dia cerdik juga, dia tak buat keputusan seorang,

“dia panggil semua majlis BN (parti-parti komponen) untuk membuat keputusan, dia kata ini keputusan BN (untuk tidak bertanding),”katanya yang turut menafikan tuduhan UMNO/ BN, bahawa PRK Penanti adalah mainan pembangkang.

Katanya, yang terkenal dengan mainan politik adalah UMNO, dan kemelut politik yang berlaku di negeri Perak adalah disebabkan mainan politik UMNO dan BN.

Tegasnya, tidak ada alasan lain BN tidak menyertai PRK Penanti hanyalah semata-mata kerana takut menerima kekalahan,

Beliau yang juga Ketua Pengarah Pilihanraya PAS mendedahkan, Perdana Menteri, Dato Seri Najib, juga sudah tidak tahan mendengar isu Altantuya dimainkan pada stiap pilihanraya kecil yang lalu.

“Dan satu lagi, saya juga dapat sumber yang mengatakan bila setiap kali pilihanraya kecil isu Altantuya timbul, katanya dia (PM) dah tak tahan mendengar isu Atantuya ini,”tambahnya.

Sehubungan itu, ketika diminta mengulas kemelut politik negeri Perak, Dato’ Mustafa berkata pimpinan BN tidak bersedia untuk membubarkan DUN dan mengadakan pilihanraya negeri yang baru.

Beliau berkata berdasarkan kajian yang dibuat oleh parti itu, BN tidak akan menang sekiranya pilihanraya baru negeri Perak dadakan.

Katanya, walaupun menguasai negeri Perak dengan satu rampasan kuasa, BN tidak sanggup kehilangan kuasa itu.

“Pimpinan BN khususnya UMNO, kalau menngikut hati dia, melainkan terpaksa, tidak bersedia menghadapi pilihanraya (baru) di Perak,

“sebab dia (UMNO/BN) buat ukuran berdasarkan kajian dia pun, dia tak boleh menang, sebab itu tak ada pasal dia nak hilang kuasa, (walaupun) kuasa yang dia ambil secara rampas,”ujarnya.

Katanya, amalan UMNO/BN merampas kuasa bukan hanya berlaku di negeri Perak , namun pernah berlaku di Terengganu dan Kelantan serta percubaan meampas kuasa yang pernah berlaku di Sabah dan Sarawak.

Merampas kuasa, katanya bukan budaya yang asing bagi UMNO/BN dan sudah menjadi amalan UMNO/BN sejak sekian lama.

Sehubungan itu, kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin yang mahu mengekalkan Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad Said, dianggap beliau sebagai satu sesuatu yang terpaksa.

Katanya ia adalah untuk mengelakkan pembubaran DUN Terengganu kerana Ahmad Said pernah mengugut akan membubarkan DUN Terengganu sekiranya ada usaha menjatuhkan beliau.

“Kalau dia (Ahmad Said) jatuh, dia bubar Dewan, maknanya pilihanraya baru, belum tentu Idris naik ke, siapa naik ke?,”tambahnya.

Sumber: http://muslimeen-united.blogspot.com/

 
Load Counter