Kerajaan tidak patuhi perlembagaan ambil tanah orang Melayu


Profesor Dr Abdul Aziz Bari mencadangkan supaya Haji Ishak Surin yang memimpin Muafakat mencari jalan supaya memasukkan perkara-perkara tersebut di dalam Manifesto Pilihan Raya Umum ke 13 nanti.


MEMPERTAHANKAN kampung tradisi di Kuala Lumpur selaras dengan semangat perlembagaan yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan. Demikian dinyatakan oleh Prof. Dr Abdul Aziz Bari dalam panel forum di "Kongres Muafakat Mempertahan Kampung Tradisi Melayu" di Kuala Lumpur Ahad lalu.

Katanya, "Perlembagaan Persekutuan di bawah Perkara 5 boleh dibaca sebagai memberi hak kepada semua rakyat untuk hidup dalam keadaan yang baik dan munasabah. Dalam soal ini, Draf KL 2020 bertentangan dengan kehendak tersebut kerana ia tidak menjamin keselesaan hidup meskipun pihak DBKL mendakwa hendak membawa Bandaraya Kuala Lumpur ke taraf dunia".

Selain itu Aziz berkata perjuangan orang-orang Melayu juga seiring dengan tuntutan anak negeri di Sarawak yang ketika ini cuba memperjuangkan hak adat anak negeri (NCR).

Di seluruh dunia, katanya lagi, ada banyak lagi kaum-kaum dan komuniti yang memperjuangkan hak-hak sedemikian dan dengan itu Muafakat, NGO yang ditubuhkan untuk membantah plan cadangan DBKL, tidak harus berasa rendah diri dan takut dianggap rasis atau perkauman.

"Perjuangan ini selaras dengan tuntutan masyarakat di seluruh dunia dan Muafakat seharusnya berusaha untuk membuat jaringan antarabangsa", ujarnya.

Aziz menambah perjuangan Muafakat sepatutnya disokong oleh badan-badan seperti Suhakam. Selain perlembagaan negara, perjuangan Muafakat juga selaras dengan peruntukan UDHR 1948.

Pakar perlembagaan itu berkata malangnya pihak berkuasa tidak mematuhi kehendak perlembagaan apabila mereka mengambil tanah milik orang-orang Melayu bagi tujuan pembangunan dan komersial. Di bawah Perkara 89 Perlembagaan Persekutuan tanah-tanah tersebut perlu diganti.

Tegasnya lagi, tragedi yang berlaku di Kuala Lumpur itu meminggirkan masyarakat Melayu dan ini bertentangan dengan kehendak perlembagaan yang prihatin kepada hak-hak asasi. Tambahnya tragedi itu berlaku kerana masyarakat akar umbi tidak lagi mempunyai suara dan upaya untuk mempertahankan hak dan cara hidup mereka.

"Dengan itu masyarakat Melayu di Kuala Lumpur patut memberi undi kepada mereka yang memperjuangkan pengembalian pilihan raya tempatan supaya setiap dasar dan pembangunan setempat tidak mengabaikan mereka," tegasnya.

Pilihan raya tempatan dimansuhkan oleh Kerajaan Barisan Nasional pada pertengahan tahun 1960an dan kemudian digantikan oleh PBT yang dilantik di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1973.

Aziz seterusnya berkata wilayah-wilayah persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan seharusnya dikembalikan ke negeri asal masing-masing.

"Saya tidak nampak mengapa itu tidak boleh berlaku kerana Kuala Lumpur hanya diserahkan kepada persekutuan pada 1974 dan tentunya ada cara lain yang tidak sampai ke tahap menyerahkan kedaulatan negeri. Saya ragu yang rakyat Selangor atau Sabah setuju dengan penyerahan itu," ujarnya lagi.

Ketiga-tiga wilayah ini tidak mempunyai DUN atau PBT yang mereka pilih sendiri dan urusan pengutipan cukai dan sebagainya dijalankan oleh pegawai-pegawai yang tidak mempunyai akauntabiliti kepada rakyat setempat.

Aziz mencadangkan supaya Haji Ishak Surin yang memimpin Muafakat mencari jalan supaya memasukkan perkara-perkara tersebut di dalam Manifesto Pilihan Raya Umum ke 13nanti.

http://sanggahtoksago.blogspot.com

 
Load Counter