Perak Era Zambry : Penduduk Terkejut Cukai Taksiran Naik Berganda

Penduduk Taman Silibin Ria, Ipoh, tersentak apabila menerima notis daripada pihak Majlis Bandaraya Ipoh (MBI), berhubung kenaikan cukai taksiran tahunan di kawasan berkenaan.

Notis daripada pihak Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) berhubung kenaikan cukai tahunan berkenaan dan ianya nyata telah mengejutkan penduduk yang rata-ratanya baru sahaja mendiami kawasan berkenaan.

Berdasarkan kadar cukai terbaru ini, nilai cukai yang perlu dibayar oleh penduduk di sini adalah berjumlah RM576 berbanding RM112.80 pada masa lalu dan kenaikan sebanyak empat kali ganda ini dilihat terlalu tinggi selain turut menambahkan lagi bebanan kepada rakyat.

Keadaan ini turut meresahkan penduduk di kawasan perumahan tersebut dan menganggap kenaikan mendadak ini adalah sesuatu yang tidak tepat pada masanya, terutama ketika negara sedang dilanda kegawatan ekonomi selain kenaikan harga barangan asas yang sudah cukup meresahkan rakyat.

Sehubungan dengan itu, penduduk di kawasan ini telah mengemukakan bantahan kepada MBI terhadap kenaikan cukai taksiran tahunan sebagaimana diperuntukkan Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) baru-baru ini.

Difahamkan kenaikan yang begitu ketara tersebut adalah sesuatu yang tidak tepat pada masanya berikutan kenaikan harga barangan asas.

Tinjauan Sinar Harian ke kawasan berkenaan baru-baru ini menyaksikan kawasan berkenaan adalah sebuah kawasan perumahan yang serba baru dan masih belum dihuni sepenuhnya dan menurut sumber, pada masa ini, dianggarkan hanya sebanyak 100 buah rumah di kawasan berkenaan telah didiami hingga kini.

Rata-rata penduduk yang ditemui, menyatakan tidak bersetuju dengan kenaikan cukai tersebut dan mahukan agar cukai ini dikekalkan pada aras sedia ada demi

Pesara, Toon Hoon Toon, 67, berkata, kenaikan cukai ini menimbulkan tanda tanya penduduk di kawasan berkenaan yang rata-ratanya baru sahaja mendiami kawasan tersebut.

Katanya, kadar cukai yang naik sehingga empat kali ganda berbanding kadar terdahulu adalah agak membebankan dan berharap pihak MBI dapat bertolak ansur demi kebaikan semua pihak.

“Kawasan ini masih baru didiami dan kebanyakan penghuninya adalah dari golongan yang berpendapatan sederhana.

“Perkhidmatan pengangkutan awam di kawasan ini juga masih belum beroperasi sepenuhnya di kawasan ini dan kenaikan cukai taksiran ini adalah tidak munasabah sama sekali,” katanya.

Penyelia Percetakan di Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB), Raj Singh, 52 bersetuju dengan kenyataan Hoon Toon dan menganggap kenaikan ini tidak sewajarnya dilaksanakan.

Menurut Raj, kenaikan ini agak membebankan berikutan keadaan ekonomi negara yang tidak menentu pada hari ini.

“Perkara seperti ini mampu membangkitkan kemarahan rakyat terutamanya terhadap kenaikan yang boleh dianggap sebagai tidak munasabah ini. Kerajaan perlu bijak memenangi hati rakyat dan penurunan semula kadar cukai berkenaan diyakini mampu meredakan sedikit kemarahan mereka (rakyat),” katanya.

Pekerja kilang, Chew Yee Chun, 32 pula menyuarakan kehairanannya berikutan kawasan perumahan di Taman One Pertama, berhampiran Taman Silibin Ria yang dilaporkan membayar cukai taksiran dengan lebih murah berbanding harga sebuah rumah di kawasan berkenaan yang lebih mahal berbanding dengan kediaman di Taman Silibin Ria.

Katanya, kakitangan di sebuah kilang berhampiran berkata, perbezaan kadar bayaran ini mungkin boleh dipersoalkan kelak, kerana persoalan agak besar pada hari ini adalah berhubung kenaikan kadar cukai yang dikenakan.

“Perbezaan ini adalah agak ketara dan kami harap agar pihak berkenaan dapat memberi penjelasan terhadap persoalan ini,” katanya.

Pesara, Chong Fook Weng, 64, pula berkata, kenaikan cukai ini ini juga adalah tidak patut berlaku kepada rumah yang baru siap dibina kerana nilai rumah berkenaan masih belum ada berbanding rumah lama yang memiliki nilai harta yang tinggi.

Katanya, jumlah cukai yang dikenakan pada kali ini adalah agak tinggi dan kebanyakan penduduk di kawasan ini tidak berkemampuan untuk menjelaskannya.

“Berdasarkan perkara tersebut, kenaikan cukai ini dilihat sebagai tidak adil dan kami masyarakat di sini mendesak agar cukai ini dikekalkan pada kadar harga yang sewajarnya seperti sekarang,” katanya.

Juruteknik, M Gopalan, 38, pula berpendapat berkata, bahawa sebagai sebuah kawasan yang masih boleh dikategorikan sebagai kawasan luar bandar, sewajarnyalah kawasan berkenaan dikenakan kadar cukai yang rendah.

Gopalan turut mengharapkan agar kadar cukai ini dapat dikekalkan berdasarkan kepada kadar terdahulu agar tidak terlalu membebankan rakyat.

“Kadar cukai sebelum agak melegakan kerana ianya masih lagi mengikut perbelanjaan harian saya. Saya sememangnya berharap agar kadar cukai ini akan kembali kepada paras yang sedemikian, katanya.

Operator kilang percetakan, Sim Sau Wan, 35, berkata, kadar cukai ini adalah terlalu tinggi dan berharap ianya dapat diselaraskan semula bagi menjaga kebajikan rakyat.

Katanya, dia kini terpaksa membelanjakan lebih RM2,000 sebulan bagi menyara kehidupannya.

Sau Wan yang bekerja sebagai, adalah operator di sebuah kilang percetakan berhampiran dan pendapatan bulanannya agak stabil.

“Saya berkongsi membeli rumah ini dengan orang adik beradik selain turut membayar ansuran bulanan selama 15 tahun dengan bayaran RM1,400 sebulan, tidak termasuk lagi bayaran cukai berjumlah RM576 yang perlu dijelaskan.

“Kenaikan cukai ini agak mengejutkan saya dan berharap agar cukai ini akan kembali pada kadar cukai terdahulu,” katanya.

Sementara itu, pada sidang media ringkas yang diadakan di Taman Silibin Ria kelmarin, Timbalan Pengerusi PSM Malaysia, M Sarasvathy berkata, pihak penduduk di kawasan berkenaan telah mengeluarkan satu surat bantahan kepada Datuk Bandar Ipoh bagi memaklumkan perkara tersebut.

Menurutnya, MBI telah pun datang dan melawat kawasan ini serta melihat sendiri keadaan di sini, baru-baru ini.

MBI juga menyatakan mereka akan menyerahkan surat rasmi hari ini (semalam) bagi mempelawa penduduk hadir untuk berbincang lebih lanjut.

“Saya mewakili pihak penduduk di sini amat berharap agar perkara ini dapat diselesaikan dengan penuh berhemah demi kebaikan bersama,” katanya.

Sumber: http://greenboc.blogspot.com/

 
Load Counter