PRK BAGAN PINANG: BAGAI PINANG DIBELAH TIGA?

Akhirnya SPR terpaksa tunduk untuk melaksanakan pilihanraya kecil di N9 Bagan Pinang setelah calon Umno@BN Azman Mohd. Nor meninggal dunia semalam. Semoga roh Allahyarham diberi keampunan dan rahmat oleh Allah SWT.

OK lah...kalau di Permatang Pasir hajat Umno@BN untuk meletakkan calon yang dapat menandingi ataupun setara umpama pinang dibelah dua tidak kesampaian. Maknanya seperti pinang dibelah tiga! Calon Pas bebas dari isu kontroversi dan salah laku berlatarbelakang pendidikan syariah. Manakala calon Umno@BN tekedu dalam PRK lalu menjawab pelbagai isu berkaitan dengan dirinya.

Mungkinkah sejarah calon Umno@BN bagai pinang dibelah tiga atau empat berulang di Bagan Pinang? Ini kerana Bagan Pinang terletak di Parlimen Telok Kemang yang dimenangi PKR yang mana Ketua Umno Bahagiannya ialah Tan Sri Isa Samad bekas Menteri Besar Negeri Sembilan dan sempat memanaskan kerusi naib presiden Umno untuk beberapa bulan.

Jika Datuk Muhd. Ali Rustam yang bergelumang rasuah boleh dikekalkan sebagai Ketua Menteri Melaka dan Pengerusi Perhubungan Umno Melaka mengapa tidak Isa Samad yang kesalahannya hampir serupa dipilih sebagai calon Umno di PRK Bagan Pinang? Lagipun beliau telah membuktikan pengaruh dan sokongan padu apabila berjaya mengekalkan jawatan Ketua Bahagian Umno di Telok Kemang tanpa bertanding. Jika orang lain dipilih oleh Umno sebagai calon di Bagan Pinang silap hari bulan masalah dan perpecahan akan membarah dalam Umno di situ.

Walau bagaimanapun jika siapa pun dipilih sebagai calon Umno@BN menentang calon Pakatan Rakyat ia tetap seperti pinang di belah tiga empat. Mana sama Pakatan Rakyat menentang dan menolak ISA dan memperjuangkan negara berkebajikan dan keadilan untuk rakyat manakala pemimpin Umno hanya sibuk mengumpul dan membolot kekayaan untuk kepentingan individu.

Seorang kenalan rapat saya yang dalam pilihanraya umum lalu menjadi calon dan kini wakil rakyat Umno yang dulunya hanya gred DG 41 kini baru beberapa tahun jadi wakil rakyat sudah mampu memiliki Toyota Fortuner dan Perdana V6 asalnya hanya kereta kancil dan MyVi je! Hand phone je bernilai RM 4000 ( dapat hadiah katanya!)....Itu baru satu contoh....Lihatlah wakil rakyat Umno di tempat anda dan bandingkan pula dengan wakil rakyat dari Pakatan Rakyat. Jadi kesimpulannya siapa pun calon Umno@BN di Bagan Pinang ia tetap seperti pinang dibelah atau dikerat tiga berbanding dengan calon Pakatan Rakyat sama ada dari segi prinsip dan hala tuju perjuangan.

Sumber: http://angkasanuri.blogspot.com/

 
Load Counter