AKAN NAIK.....AKAN NAIK LAGI!

Dimaklumkan kemungkinan tarif elektrik akan dinaikkan. Jemaah Menteri akan memutuskan dalam mesyuarat kabinet hari ini, kata Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui. Beliau menyatakan kenaikan tidak dapat dielakkan akibat dari kenaikan harga gas yang dibekalkan oleh Petronas. Harga gas akan naik dengan kadar 4% ke 5%. Sayugia dimaklumkan bahawa Tenaga Nasional Berhad (TNB) menggunakan juga arang batu sebagai bahan bakar untuk menghasilkan tenaga elektrik.

Tarif elektrik dikaji tiap-tiap enam bulan. Ini ada kaitan dengan harga minyak. Gas adalah komponen dari minyak. Harga gas naik turun dan semenjak kenaikan tarif yang lalu, harga gas telah naik. Dimaklumkan TNB mengubah tarif mengikut harga gas.

Persoalan yang timbul sewaktu harga minyak melambung tinggi setahun yang lalu, tarif telah dinaikkan. Tetapi, tarif tidak diselaraskan dengan penurunan harga minyak dari USD140 setong pada kemuncaknya kepada USD40 setong awal tahun ini. Penjelasan yang diberi adalah kerana TNB menggunakan arang batu selain dari gas dan harga arang batu tetap kekal. Ini yang mengelirukan. Apakah faktor sebenar yang membuat naik turunnya tarif elektrik?

Selain dari pengeluaran sendiri, TNB juga terpaksa membeli keseluruhan pengeluaran tenaga dari Pengeluar Tenaga Babas atau Independent Power Producer (IPP). Di Port Dickson ada dua IPP, iaitu, PD Power dan Jimah Power. Harga telah ditetapkan mengikut perjanjian yang ditandatangani di antara TNB dengan IPP yang berkenaan. Kadar harga dalam perjanjian memperuntukkan kenaikan pada tiap-tiap sekian masanya tanpa kompromi. Tidak pula ada peruntukan penurunan harga. Oleh kerana perjanjian mewajibkan TNB membeli kesemua pengeluaran IPP , walaupun keperluan TNB sudah berlebihan, maka tarif elektrik ada juga kaitannya dengan harga yang ditetapkan oleh perjanjian dengan IPP. Inilah sebenar punca kenaikan tarif elektrik yang kerajaan akan memutuskan untuk ditampung oleh pengguna, khususnya pengguna-pengguna awam.

Perlu juga dimaklum, TNB menghadapi masalah aliran wang tunai. Ini disebabkan kerana tahap hutang tinggi. Keadaan pemiutang pun tinggi. Pengusaha-pengusaha mega tidak menjelaskan hutang-hutang sekerap sepertimana pengguna-pengguna awam.

Kesemua ini mengakibatkan tindakan untuk membebankan rakyat. IPP tetap mengaut keuntungan berlipat kali ganda. Pengusaha-pengusaha besar tetap akan liat membayar hutang-hutang bil elektrik mereka kepada TNB. Kerajaan akan membesarkan soal subsidi kepada rakyat. Sebaliknya, kerajaan akan berdiam diri mengenai subsidi yang diberi oleh Petronas kepada pengusaha-pengusaha IPP.

HIDUP RAKYAT!!!

Sumber: http://telokkemang.blogspot.com/

 
Load Counter