Tok Stopa Mamat, usya janda bernama Manek Urai!!!

Bertuah nya Manek Urai. Tiba-tiba mendapat perhatian khusus nyer daripada UBN. UBN ni pantang tengok Manek Urai jadi janda..... tak lepas peluang, terus nak di seduce nyer!!! Kalau dulu anak-anak Manek Urai diperlakukan seperti anak tiri. Kini..... ewah.... ewah.... udah nak dijadikan anak angkat pulak!!! Anak angkat ada makna tu......

Mustafa Mohamed, akan menjadi kepala rombongan UBN untuk meminang Manek Urai. Dia dah pi merisik dah..... usya tu, usya ni.... cerita itu ini serba sedikit.... 'sweet talk' kaum kerabat serta anak pinak Manek Urai. Strategi lama nak pekena depa..... lagu tu la!!!
Dia tak tunggu lama-lama..... terus berbincang pasai hantaran. Apa yang UBN nak hantar pi untuk Manek Urai??? Oooooo..... macam-macam jenis dan flavour 'mee segera' depa akan bagi. Kata dia.... Mamek Urai jangan risau.... hang nikah jer dengan UBN, semua tu hangpa yang punya dan anak-anak serta kaum kerabat Manek Urai akan senang dengan pelbagai kemewahan dan kesenangan mata benda. Fuuuulamaaaak..... manis nyer mulut depa!!!

Manek Urai...., ini teman nak habaq mai pada hang. Masa hang dok bernikah dengan anak PAS, Allahyarham Pak Su Wei dulu, apa yang UBN tak buat kat hangpa! Dari segi mata benda, hangpa susah jugak kan??? Depa sekat peruntukan itu ini untuk hangpa. UBN dengan zalim menghukum hangpa.... sebab hangpa pilih untuk bernikah dengan Allayarham Pak Su Wei anak PAS. Masa tu, mana Tok Stopa Mamat??? Dia satu loghat dengan hangpa, tapi apa dia buat??? Dok menjilat UBN untuk kekalkan jawatan dan pangkat. Orang macam tu, hangpa nak percaya.....???

Masa hangpa susah..... serba serbi kekurangan, siapa dok bela nasib hangpa anak beranak serta kaum kerabat hangpa semua....??? Tok Guru Nik Aziz ma..... selaku Tok Ayah PAS Kelantan, orang yang diberi amanah untuk memimpin anak buah nyer semua. Dia tolong hangpa dengan adil.... ala kadar dengan apa yang dia ada. Hidup hangpa bahagia jer..... Susah sama susah, senang sama senang.... Berat sama-sama dipikul, ringan sama-sama kita jinjing. Ini ler semangat permuafakatan yang patut kita dokong bersama. Istiqamah dan jangan mudah terpedaya.... Satu Malayisa ke....... rakyat didahulukan ke..... prestasi diutamakan ke...... semua itu retorik politik Najib jer semata-mata...... Nak popularkan diri supaya diterima rakyat Satu Malaysia. Kita.... Allah beri akai, so, gunakan akai itu dengan sebaik mungkin!!

Sekarang bila Manek Urai dah menjanda..... baru ler UBN hantar Tok Stopa Mamat, untuk seduce hangpa dengan pelbagai hantaran 'mee segera'. Jangan terlioq.....!!! Mee segera tak elok dimakan..... tak mengeyangkan dan tak berkhasiat!!! Kenyang sekejap... lepas tu depa akan biarkan hangpa kelaparan. Nampak... memang ler lazat dan mengodakan... tapi, hangpa jangan tertipu.....!! Jangka masa panjang boleh menjejaskan kesihatan dan hangpa yang akan menderita..... Lepas dapat madu..... hangpa akan jadi sepah, yang akan dibuang dan dilupakan !!!!

Tapi.... ingat-ingat pesanan Tok Guru. Mee segera ke, apa ke dan apa saja yang depa bagi ler.... ambil, jangan tak ambil!!! Simpan mee segera tu..... buat spare. Jika terdesak makan!!! Rezeki tak baik ditolak. Tapi..... masa di peti undi, tangan yang Allah berikan tu..... pangkah lambang bulan purnama!!! InsyaAllah..... sejahtera dan berkat ler hidup rakyat Manek Urai!!!

Oleh itu..... jangan ler percaya cakap dan janji Tok Stopa Mamat. Dia ni ejen cari jodoh UBN di Kelantan, yang tak beretika. Gunakan isu nak jadikan Manek Urai sebagai anak angkat konon. Lepas dia dapat, dia yang akan berangkat....... angkat kaki dan blah!!! Tinggal ler Manek Urai dengan mee segera yang diberikan sebagai hantaran peminangan untuk hidup. Nafkah lain.... eileeeekkk!!! Lepas tu, lantak komer ler!!!! Itu bukab gua punya hal lagi.....!!!

Sebab tu, jangan percaya..... UBN ni. Kalau dia boleh menzalimi satu Kelantan.... apa sandaran yang dia boleh setia dan adil pada Manek Urai. Eleh..... sementara belum dapat, macam-macam ler janji nyer...... Dah dapat kalu...... ermmmm.... entah ler....!!!

Apa-apa pun ce komer tengok dua gambar di bawah ini......

Muka siapa yang komer lebih percaya????? Renung dan pikior ler sendiri!!!


Tok Guru Nik Aziz???

Tok Stopa Mamat???
Sumber: http://motherof3mohd.blogspot.com/

 
Load Counter