RAYUAN GABUNGAN NGO PERAK DALAM ISU KEMELUT POLITIK DI PERAK

Dalam kenyataan akhbar pagi ini, seluruh Ngo Perak yang bergabung dalam JAMAIY merayu dan memohon supaya tidak ada campurtangan dari luar dalam penyelesaian kemelut di Perak, rakyat Perak lebih berhak memainkan peranan dalam menyelesaikan isu ini.

Kenyataan akhbar yang dibuat oleh Pengerusi JAMAIY Negeri Perak, Dr. Khairuddin Dato' Abd. Malik juga meminta supaya Dato' Seri Hj Nizar dan Dato' Seri Zambry bersemuka dan berbincang bagi mencari jalan penyelesaian.

Dalam mencari jalan penyelesaian isu Perak ini juga JAMAIY meminta semua pihak hendaklah mengambil kira pandangan-pandangan bebas dari Suhakam, Majlis Peguam, Tokoh-tokoh politik, akademik, ahli-ahli perundangan, YDP Dewan Negara dan sebagainya yang menyarankan agar DUN Perak dibubarkan sebagai jalan penyelesai isu ini.

JAMAIY juga menuntut satu Suruhanjaya Diraja hendaklah ditubuhkan bagi menyiasat isu ini di Perak supaya semua pihak yang terbabit dapat diadili dengan seadil-adilnya tanpa memilih status mereka.

Selain itu, JAMAIY juga menuntut semua pegawai-pegawai tinggi kerajaan di Perak khususnya Setiausaha Kerajaan Negeri, Penasihat Undang-undang, Setiausaha Dewan Undangan Negeri, pegawai-pegawai polis dan SPRM hendaklah menjalan tugas dengan semangat professionalisma yang tinggi dan meletakkan tanggungjawab mereka kepada kepentingan awam dan bukan kepentingan mana-mana parti politik.

Sumber: http://misabah.blogspot.com

 
Load Counter