Patut Pun Wajah Anak Raja Petra Menjadi Rebutan Akhbar....

Sejak malam tadi saya sudah agak pasti berita penangkapan anak Raja Petra yang bernama Raja Azman itu akan menjadi antara bahan pelaris yang terpampang di muka depan-muka depan akhbar tempatan pagi ini. Firasat saya betul - pagi ini kebanyakan akhbar melaporkan berita dengan gambar anaknya yang kacak itu sekali.

Bukan hendak puji perbuatan jenayah kerana jika benar bersalah ia tetap bersalah. Tapi cara akhbar kita melariskan berita menarik perhatian kita. Tiada akhbar yang memberi tajuk 'Raja Azman Ditahan' atau 'Raja Azman Dituduh Mencuri'. Yang ada ialah 'Anak Raja Petra Mengaku Mencuri', 'Anak Raja Petra Dituduh Mencuri' 'Anak Raja Petra...'. Semuanya kena sebut nama Raja Petra bagi melariskan akhbar!

Semuanya kena sebut nama Raja Petra! Tiba-tiba Raja Petra telah menjadi bahan pelaris akhbar. Sebuah akhbar bernama Kosmo (kepunyaan Utusan Meloya) siap mencatatkan profil dua anak beranak ini seperti berikut:

"Si-Bapa: Raja Petra Kamarudin, 59, seorang blogger terkenal, menghadapi beberapa tuduhan memfitnah dan menghasut di mahkamah.

Si-Anak: Raja Azman, 32, semalam didakwa di Mahkamah Majisterit Shah Alam atas empat tuduhan jenayah iaitu mencuri, pecah rumah dan memiliki harta curi."


Hebat Kosmo, pakai sebut 'si-' 'si-' saja, 'si-bapa' 'si-anak'! Kononnya hendak mempengaruhi fikiran masyarakat bahawa bapa jahat, anak pun jahat, bapa borek anak pun rintik. Sedang semua orang tahu Raja Petra tidak pernah dituduh di mahkamah atas tuduhan jenayah - mencuri, pecah rumah dan memiliki harta curi. Dia hanya dituduh menerbitkan artikel mengenai PM Satu Malaysia yang sangat tidak disenangi oleh hulubalang-hulubalang beliau.

Kisah anak, anak saudara, adik dan kaum kerabat menteri, timbalan menteri, MB, Exco dan lain-lain yang terbabit dengan jenayah bukan sesuatu yang tidak pernah berlaku. Ia pernah berlaku dan masih berlaku, tetapi tidak pernah menjadi berita penting dalam akhbar. Pernah terjadi adik kepada seorang yang sangat-sangat penting dalam kepimpinan negara ditahan kerana kes dadah, tetapi ia tidak diperbesarkan akhbar, tidak ada gambar pun. Pernah terjadi menteri (dan kini masih jadi menteri), anaknya dan menantunya memukul seseorang, tetapi berita itu tidak pun muncul diakhbar. Banyak lagi berita yang dipengapkan hanya kerana mereka ialah PM, menteri, Timbalan Menteri dan orang penting negara.

Raja Petra pula bukan orang penting pun di negara ini. Dia bukan PM, menteri, timbalan menteri, MB atau Exco. Dia juga bukan Ketua Pembangkang, bukan Ahli Parlimen, bukan ADUN. Dia hanya terkenal kerana cara penulisannya yang kontroversi dan semangat juangnya yang tinggi. Tetapi apabila anaknya ditangkap ia diberi perhatian yang begitu tinggi oleh hampir semua media kita.

Hari ini gambar anak Raja Petra yang kacak itu terpampang diakhbar. Tidak seperti mereka yang dituduh melakukan jenayah, Raja Azman tidak pun menutup muka, dia berjalan selamba seperti tidak berlaku apa-apa.

Kata seorang kawan, Raja Azman sengaja hendak mendedahkan mukanya yang kacak itu kepada umum. Tentu ramai gadis terpikat kepadanya! Seorang lagi kawan berkata gambarnya memang patut menghiasi muka depan akhbar sebab dia memang kacak, bukan seperti kaum kerabat menteri yang kurang kacak itu!!

Oleh: pendikar gunung kriang

Sumber: http://pendikargunung.blogspot.com/

 
Load Counter