SETIAUSAHA SULIT KANAN MB HJ NIZAR DITUKAR SEMULA KE PUTRA JAYA

Kerajaan Haram Perak yang dipimpin oleh Zambry telah melakukan satu penganiyaan ke atas bekas Setiausaha Sulit Kanan MB Hj Nizar dengan menukarnya ke Kuala Lumpur. Che Leh sebelum ini berkhidmat di Putra Jaya setelah berkali-kali ditukarkan dari satu jabatan ke satu jabatan yang lain di Perak yang akhirnya bertukar ke Putra Jaya.

Ketika Hj Nizar dilantik sebagai MB, jawatan Setiausaha Sulit Kanan kosong, sedangkan jawatan dan tugas tersebut sangat penting bagi menghubungkan antara Pejabat Menteri Besar dengan jabatan-jabatan yang lain. Che Leh seorang Pegawai Tadbir Diplomatik yang bertugas di Putra Jaya mengisi jawatan tersebut dan berkhidmat kepada Menteri Besar sehinggalah Zambry mengambil alih.

Che Leh pun tidak berhasrat untuk berkhidmat dengan MB baru ini, tidak serasi katanya. Dia ada mohon supaya ditukarkan ke mana-mana Jabatan di Perak yang ada kekosongan sesuai dengan jawatannya. Ada beberapa jawatan di jabatan-jabatan lain kosong yang beliau layak mengisinya. Tetapi dihantar juga ke Putra Jaya.

Beberapa hari setelah Zambry memasuki pejabat, seorang yang akan mengisi jawatannya telah memasuki biliknya dan memberi isyarat seolah-olah you keluar dari bilik ini, you tidak diperlukan di sini. Orang itu seterusnya dilantik sebagai Setiausaha Sulit Kanan Menteri Besar. Jawatan yang sepatutnya diisi oleh Pegawai Kerajaan tetapi diisi oleh orang politik. Saya difahamkan sehingga sekarang pegawai-pegawai pejabat Menteri Besar tidak ada pegawai lantikan kerajaan, semuanya orang politik yang tentu berkhidmat untuk kepentingan politik MB. Setiausaha Sulit sehingga sekarang belum di isi.

Che Leh ditempatkan sementara tanpa sebarang tugas dan tanggungjawab di Perpustakaan SUK. Setiap hari lebih kurang hampir dua bulan, kerjanya membaca surat khabar dan buku. Pada hal di Jabatan lain seperti JAIP & PTG katanya ada kekokosngan yang beliau layak mengisi jawatan tersebut.

Berbeza ketika Hj Nizar masuk pejabat. Setelah lebih kurang tiga bulan, baru berlaku pertukaran pegawai. Pertukaran tersebut tidaklah dalam bentuk penganiyaan. Setiausaha Sulit ditukar ke Bahagian Kewangan, manakala Pegawai Khas MB ditukar ke Bahagian Kewangan, masih di bangunan yang sama. Lapan bulan kemudian, CC pejabat pentadbiran MB ditukar ke Jabatan lain, itupun bukan kerana penganiyaan, tetapi oleh kerana terlalu lamanya CC tersebut di pejabat MB, sejak zaman Tan seri Ramli Ngah Talib lagi, jadi eloklah ditukar ke tempat yang lain. Sebaik Zambry masuk pejabat, kerani tersebut dipanggil semula ke pejabat MB.

Saya juga difahamkan, suasana kemesraan tidak lagi wujud di pejabat MB, staf-staf pejabat berkerja dalam suasana agak tertekan dan takut. Berbeza dengan suasana semasa kami berkhidmat di pejabat MB. Setiap pagi, sarapan percuma disediakan di pantri pejabat, sarapan tersebut disumbangkan oleh MB setiap hari. Semua pegawai dan staf makan sama-sama. Saya jarang bersarapan pagi, tetapi ada peluang bersarapan, saya bersarapan sekali dengan staf pejabat. Suasananya cukup mesra.

Di surau SUK, saya difahamkan suasana tidak sebagaimana dahulu, setiap Zohor memanglah ada yang solat berjamaah, tetapi tidak seramai dahulu. Tazkirah Zohor sudah tidak kedengaran lagi. Dulu MB Nizarlah yang mengimami solat Zohor dan menyampaikan tazkirah, ramai yang menjadi makmumnya, termasuk EXCO dan pegawai-pegawai kanan kerajaan kecuali dua orang EXCO yang setiap hari ada dipejabat tetapi tidak pernah sekalipun terjumpa berjamaah sekali di surau apatah lagi mendengar tazkirah. Dato' SUK pun jarang sangat terjumpa berjamaah di Surau, sekarang dengar cerita rajin pulak, Alhamdulillah ada perubahan.

Dulu MB Nizar selepas solat Zohor akan makan tengahari di Kantin Pejabat, dia akan mengajak semua pegawai-pegawainya makan sekali, kalau kebetulan ada orang awam nak berjumpa MB diajaknya makan sekali. MB setiap hari belanja kami makan tengahari. Orang lain tidak ada peluang untuk membayarnya.

http://misabah.blogspot.com/

 
Load Counter